Kind erkennen

Waarschuwing:

Let op: vanaf 15 april werkt de balie Publiekszaken voor veel zaken alleen op afspraak.

Vanaf 2 april kunt u zelf een afspraak maken.

  • U bent niet getrouwd met de moeder of heeft geen geregistreerd partnerschap met de moeder.
  • U wilt juridisch ouder worden van uw (ongeboren) kind.
  • Door erkenning krijgt u automatisch het ouderlijk gezag. Als u dit niet wilt, dan kunt u dat aangeven bij de balie Publiekszaken.
  • U kunt erkennen voor of na de geboorte.
  • Bij de erkenning van het eerste kind legt u meteen vast welke achternaam uw kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de vader of de moeder. Alle volgende kinderen die u samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam.
  • U regelt de erkenning bij de balie Publiekszaken. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier.
Toestemming erkenning kind (pdf, 127 KB)

Aanwezigheid moeder

De erkenner moet altijd naar de balie Publiekszaken komen om de erkenning te regelen. De moeder hoeft niet mee te komen in de volgende situaties:

  • Als het kind 16 jaar of ouder is;
  • Als het kind de achternaam van de moeder krijgt;
  • Als het niet het eerste kind is binnen de relatie;
  • Als de erkenner het gezag krijgt over het kind.

Meenemen

Als het kind nog niet geboren is, of jonger is dan 16 jaar, neemt u het volgende mee:

  • Geldig ID-bewijs van de erkenner;
  • Geldig ID-bewijs van de moeder;
  • Geldig ID-bewijs van het kind (vanaf 12 jaar);
  • Persoonlijke toestemming of het ingevulde toestemmingsformulier van de moeder;
  • Persoonlijke toestemming van het kind (tussen de 12 en 16 jaar).

Als het kind 16 jaar of ouder is, neemt u het volgende mee:

  • Geldig ID-bewijs van de erkenner;
  • Geldig ID-bewijs van het kind;
  • Persoonlijke toestemming van het kind.

Uitzonderingen

Woont de erkenner (man of vrouw) of de moeder van het kind in het buitenland, of heeft hij of zij een andere nationaliteit? Neem dan eerst contact met ons op om te bepalen welke documenten nodig zijn.

De dienstverlening van de afdeling publiekszaken bestaat uit vele onderwerpen waaronder geboorte, huwelijk, overlijden en verhuizing.
Wij zijn verplicht uw persoonsgegevens te verwerken om onze dienstverlening voor u als inwoner uit te voeren.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken altijd uw naam, adres, woonplaats en Burgerservicenummer. Afhankelijk van het onderwerp waarover u contact heeft met ons verwerken wij nog persoonsgegevens die voor dit onderwerp nodig zijn.

Waarom verwerken we deze gegevens?

Dit zijn wij verplicht vanuit wet- en regelgeving.

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

Wij gebruiken de gegevens alleen voor het onderwerp waarover u contact met ons heeft. De medewerkers die hierbij betrokken zijn krijgen uw persoonsgegevens en verwerken die gegevens voor bijvoorbeeld het wijzigen van uw adres of het registreren van de geboorte van uw kind.