Wob-verzoek en informatieaanvraag
- Inwoners hebben recht op informatie van de overheid. Dat is geregeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob).In het raadsinformatiesysteem, op overheid.nl en via het Gemeentenieuws vindt u de meeste beleidsdocumenten, verordeningen en nota’s.
- Als u meer informatie wilt, kunt u een verzoek doen aan het bestuursorgaan tot openbaarmaking van bepaalde informatie. Dit heet een Wob-verzoek.
- Wij adviseren u eerst een informatieverzoek in te dienen. Veel documenten kunnen wij u namelijk eenvoudig toe sturen, zonder dat het bestuursorgaan hiervoor toestemming hoeft te geven.
- Is deze toestemming wel nodig, dan behandelen wij uw informatieverzoek automatisch als een Wob-verzoek.
Het proces
Uw Wob-verzoek moet aan deze voorwaarden voldoen:
- Het verzoek gaat over een bestuurlijke aangelegenheid (dit is informatie over beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan); en
- Het verzoek gaat over bestaande informatie die is opgenomen in documenten.
Uitzonderingen
Bepaalde informatie maken wij niet openbaar. Enkele voorbeelden zijn:
- Persoonlijke en privacygevoelige informatie
- Bedrijfs- en fabricagegegevens
- Informatie over strafbare feiten
- Gegevens die de financiële belangen van de gemeente raken
- Informatie over persoonlijke opvattingen in interne stukken
Deze uitzonderingen staan in artikel 10 en 11 van de Wob.
Reactietermijn
Voor een Wob-verzoek geldt een beslistermijn van vier weken. We mogen de beslissing één keer vier weken uitstellen. Daarnaast kan er verder uitstel plaatsvinden als uw verzoek over een derde gaat. U ontvangt een brief als we de beslissing uitstellen.
Kennen wij uw verzoek toe? Dan ontvangt u de informatie meestal tegelijk met het besluit. Wij versturen de informatie nog niet als een derde partij betrokken is. Zo heeft deze de kans om in bezwaar te gaan.
Kosten
Een Wob-verzoek indienen is gratis.
Wij brengen in sommige gevallen kosten in rekening voor de informatie die u ontvangt:
- Digitale verzending is gratis, tenzij er handelingen nodig zijn om de documenten bijvoorbeeld te anonimiseren.
- Verzending van papieren stukken is gratis voor minder dan 10 pagina’s op A4-formaat zwart-wit. Voor verzending van overige papieren stukken worden kosten in rekening gebracht.
- U kunt de documenten altijd kosteloos bekijken in de studiezaal van het gemeentearchief.
De informatie over de exacte kosten vindt u in het besluit.
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u voor een Wob-verzoek en waarom vragen wij hierom?
Wij vragen altijd om uw naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze laatste hoeft u niet verplicht te vermelden. Indien u in het formulier aangeeft dat u per post op de hoogte gehouden wilt worden van uw aanvraag, dan vragen wij nog de volgende aanvullende gegevens: straatnaam en huisnummer, postcode en woonplaats. Verder vragen wij u om zo duidelijk mogelijk aan te geven naar welke informatie u op zoek bent.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om op uw verzoek te reageren.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw verzoek ontvangen uw verzoek en uw gegevens.