Actueel Ede

Actueel Ede

5 juni 2018

Spoorwegovergang Kerkweg over enkele jaren dicht

Slagbomen

Spoorwegovergang Kerkweg

Eind 2019 moet de spoorwegovergang Kerkweg gesloten zijn. Belangrijke reden hiervoor is dat er de komende jaren meer treinen gaan rijden tussen Arnhem en Utrecht: van 9 naar 17 treinen per uur. Om de veiligheid en leefbaarheid op orde te houden, heeft het college van B&W vandaag het formele besluit genomen om de spoorwegovergang over enkele jaren te sluiten. Tegelijk gaat de gemeente Ede samen met omwonenden en belanghebbenden het komende half jaar onderzoeken of een autotunnel hier nuttig en noodzakelijk is.

Eerder besluit

In 2008 is besloten om op den duur de spoorwegovergangen aan de Hakselseweg en de Kerkweg te sluiten. De overgang aan de Hakselseweg is al enkele jaren dicht en vervangen door een autotunnel (de Koepeltunnel).

Twee jaar geleden is een fiets- en voetgangerstunnel geopend (Somatunnel). Op verzoek van de omwonenden en ondernemers in de omgeving is in 2012 besloten de overgang bij de Kerkweg open te houden tot en met 2019 en in 2018 te onderzoeken of een extra autotunnel op deze plek mogelijk en wenselijk is. Dit onderzoek naar de nut en noodzaak van een autotunnel gaat nu worden uitgevoerd, de resultaten worden eind van dit jaar verwacht.

Veiligheid

Door het invoeren van het Programma Hoogfrequent Spoor verdubbelt het aantal treinen ongeveer: van 9 naar 17 treinen per uur. Dat betekent dat de spoorwegovergang veel vaker gesloten is. De verleiding om de gesloten overgang toch over te steken wordt daarmee alleen maar groter.

Dat die verleiding er in de huidige situatie al is blijkt uit een onlangs gehouden controle door toezichthouders van ProRail. In een uur tijd werden elf bekeuringen en drie waarschuwingen uitgedeeld.

Bovendien komt het de leefbaarheid in de omgeving niet ten goede wanneer auto’s langere tijd stationair moeten draaien voor een overgang.