Project notariële archieven

Wat houdt het project in?

Het gemeentearchief bewaart de archieven van de notarissen die in de periode 1811-1935 hun standplaats hebben gehad in Ede en Lunteren. Deze archieven bevatten bijzonder veel informatie over de (familie)relaties en bezittingen van mensen uit de hele regio. Men was immers vrij om zelf een notaris te kiezen. Zo lang er bijvoorbeeld geen notaris was in Barneveld, gingen veel Barnevelders in Lunteren naar de notaris.

Het probleem is dat die informatie erg moeilijk te vinden is als je niet ongeveer, of nog liever heel precies, weet wanneer iets in een notariële akte is vastgelegd. Daarom worden nu de gegevens uit de akten in een programma ingevoerd. Hierdoor is het mogelijk dat er op persoonsnaam of de naam van een boerderij naar een akte kan worden gezocht.

Vrijwilligers welkom

Het notarieel archief telt vele meters. Daarom neemt het werk vele jaren in beslag. Bovendien zullen alle akten ook gescand worden, zodat ze digitaal in de studiezaal en via het internet zijn te bekijken. Vrijwilligers zijn dus van harte welkom. Heeft u belangstelling om vrijwilliger te worden van dit project? Neem dan contact met ons op via gemeentearchief@ede.nl

Projectmedewerkers

  • Lenie van den Brink (vrijwilliger)
  • Hetty Hamstra (vrijwilliger)
  • Lies Hart (vrijwilliger)
  • Frank Kok (vrijwilliger)
  • Anjo ten Klooster (vrijwilliger)
  • Evert van Laar (vrijwilliger)
  • Hans van Leijenhorst (vrijwilliger)
  • Henni van Veldhuizen (vrijwilliger)
  • Johan van Wanrooij (vrijwilliger)
  • Jaap Wilcke (vrijwilliger)
  • Marjo van den Berg (projectleider)