Minder suiker, meer groente dankzij gezonde schoollunch

Kinderen op de Triangel in Lunteren eten meer groente en drinken minder suikerhoudende dranken als ze een lunch op school krijgen aangeboden. Dit blijkt uit het project de ‘Gezonde Schoollunch’ van Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam. In dit project kregen kinderen van de bovenbouw op drie basisscholen (in Amsterdam, Vlaardingen en op de Triangel) zes maanden lang een gezonde lunch aangeboden. Alle resultaten zijn op 24 september gepresenteerd tijdens het online eindsymposium van dit project.

Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben met verschillende partners onderzoek gedaan naar het aanbieden van een gezonde schoollunch. “Gaan kinderen gezonder eten als zij op school een lunch krijgen aangeboden?” was de centrale vraag. De kinderen konden tijdens de lunch kiezen uit volkorenbrood, gezond beleg, groente, water, melk en karnemelk. Elke dag was er wat extra’s, zoals soep, salade, een ei of fruit*. Minimaal 80% van de lunch bestond uit voeding uit de schijf van vijf en maximaal 20% was ander voedsel.

Kinderen zijn gezonder gaan eten tijdens de schoollunch

De onderzoekers hebben vergeleken wat kinderen aten bij de lunch die ze van thuis meekregen en tijdens de gezonde schoollunch:

  • In vergelijking met de lunch van thuis dronken minder kinderen op de Triangel suikerhoudende dranken. Landelijk gezien dronk nog 4% suikerhoudende dranken i.p.v. 28% bij de lunch van thuis.
  • De kinderen aten ook meer groente tijdens de schoollunch: op de Triangel was dit ruim 3x zoveel bij de schoollunch ten opzichte van de lunch van thuis. Landelijk was dit zelfs nog meer verbeterd: van 7% groente bij de lunch van thuis naar 50% bij de schoollunch.
  • Landelijk aten meer kinderen volkorenbrood en bruin brood (85% in plaats van 52%). Bij de Triangel aten al veel kinderen volkoren of bruin brood. Aan het eind van het onderzoek was dit iets gedaald. Dit komt waarschijnlijk omdat er tijdens de lunch ook andere dingen dan brood werden aangeboden.  

Ervaringen

Kinderen, leerkrachten en ouders ervaren de schoollunch positief, al zijn zij ook tevreden met de lunch van thuis. Meer dan de helft van de deelnemende leerlingen en leerkrachten op de Triangel heeft aangegeven de schoollunch voor altijd te willen. Leerkracht: "Een uitgebreid buffet met  gezonde keuzes maakte dat we met elkaar nog meer bewust genoten van de lunch." Meer dan de helft van de kinderen gaf aan de lunch lekker te vinden, het gezellig te vinden en genoeg tijd en keuze te hebben. Leerling: "Ik wist helemaal niet dat ik groente bij de lunch ook lekker zou vinden." Over het algemeen vonden de leerkrachten dat er de kinderen genoeg tijd hadden om te lunchen, en dat er voldoende keuze aan producten was. Ze vonden het bovendien gezellig in de klas tijdens de lunch. Een deel van de leraren gaf aan niet voldoende tijd te hebben om te lunchen.

Gezonde scholen in Ede

Leon Meijer, wethouder Food: “We zijn blij met de deelname van de Triangel aan dit landelijke onderzoek en we hopen dat de positieve resultaten gaan bijdragen aan een gezonder eetpatroon, ook voor andere kinderen in Nederland. Gezonde voeding is belangrijk voor de gezondheid en schoolprestaties van kinderen. Daarom stimuleren we als gemeente Ede op verschillende manieren gezond en bewust eten voor kinderen op school. Zo leren kinderen naast rekenen en taal ook wat gezonde voeding is. Jong geleerd is oud gedaan!”

Gemeente Ede is partner binnen dit project en streeft naar structureel voedselonderwijs en een gezonde voedselomgeving op alle basisscholen in Ede. Meer dan 10 basisscholen in Ede zijn al bezig met een Gezonde School-aanpak. Inmiddels zijn er in Ede vier basisscholen die het certificaat 'Gezonde School' op thema Voeding hebben behaald. Regionaal gezien loopt de gemeente Ede hierin voorop.

Verbetering voedingspatroon van kinderen

Kinderen in Nederland eten te weinig groenten, fruit en volkorenbrood en drinken te veel suikerhoudende dranken. Ook zijn er grote verschillen in de samenstelling en kwaliteit van de meegebrachte broodtrommels tussen kinderen op school en tussen scholen onderling. Omdat ieder kind in Nederland naar de basisschool gaat, zou een gezonde schoollunch het voedingspatroon van kinderen in Nederland aanzienlijk kunnen verbeteren. De resultaten van dit onderzoek kunnen een leidraad zijn voor het introduceren van een gezonde schoollunch op Nederlandse basisscholen, waarmee 1.4 miljoen kinderen gezonder leren eten. De resultaten worden gebundeld met de resultaten van het project Gezonde Basisschool van de Toekomst, en verwerkt in een rapport dat wordt aangeboden aan het ministerie van VWS.

Meer informatie over het onderzoek: etenopschool.org.  
 

* De lunch volgt de richtlijnen Goede Voeding

Naar overzicht