Overlijden aangeven
- Meestal doet de begrafenisondernemer aangifte van overlijden. U kunt de aangifte ook zelf doen bij de balie Publiekszaken. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier.
- Een overlijden geeft u binnen 6 werkdagen aan.
- Dit doet u bij de gemeente waarin het overlijden plaatsvond.
- Overlijdt iemand in het buitenland, die in onze gemeente woont? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
- Een kopie van de overlijdensakte kost € 14.
Aangifte doen als begrafenisondernemer
Als begrafenisondernemer doet u digitaal aangifte van overlijden. Voor de digitale aangifte heeft u eHerkenning nodig (minimaal 2+). Dit vraagt u aan via de website van eHerkenning. Het is niet mogelijk om aangifte van overlijden te doen via de post of e-mail.
Doet u voor de eerste keer digitaal aangifte in de gemeente Ede? Neem dan telefonisch contact met ons op. Dan zetten wij uw gegevens in ons systeem.
Stappenplan
- U betaalt het uittreksel burgerlijke stand via iDeal.
- Wij maken de akte op.
- U ontvangt dezelfde werkdag het uittreksel of andere documenten per e-mail. Wij sturen u de documenten ook per post.
- Lever de B-envelop en de A-verklaring voor het einde van de maand bij ons in. Dit kan aan de balie of per post.
Aangifte doen als familielid
Als familielid kunt ook aangifte van overlijden doen. Dit doet u bij de balie Publiekszaken. U neemt dan het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs van uzelf;
- Verklaring van overlijden;
- Verklaring over de oorzaak van het overlijden in een gesloten envelop (voor het CBS);
- Trouwboekje (niet verplicht).
Aan de balie geeft u deze documenten af en u betaalt voor de overlijdensakte.
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u voor het aangeven van een overlijden en waarom vragen wij hierom?
Wij vragen altijd om uw naam, voornamen, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer en eventueel uw burger service nummer.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om op uw verzoek te reageren.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw verzoek ontvangen uw verzoek en uw gegevens.