Paspoort of identiteitskaart aanvragen
- Een paspoort of identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de balie Publiekszaken. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier.
- Neem alle identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart) mee die u heeft, ook als ze zijn verlopen.
- Neem ook één kleurenpasfoto mee die voldoet aan de eisen. Deze leest u op de website van de Rijksoverheid.
- U kunt het document de vijfde werkdag na aanvraag na 10 uur persoonlijk ophalen.
- Voor personen vanaf 18 jaar is het identiteitsbewijs tien jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is het identiteitsbewijs vijf jaar geldig.
- De regels die gelden voor kinderen vindt u hier.
Kosten paspoort en identiteitskaart | |
---|---|
Paspoort vanaf 18 jaar | € 74,75 |
Paspoort voor kinderen tot 18 jaar | € 56,55 |
Identiteitskaart vanaf 18 jaar | € 64 |
Identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar | € 32,90 |
Extra kosten spoedaanvraag | € 50,90 |
Voor kinderen
Identificatieplicht in de zorg
Ouders moeten voor hun kinderen een geldig legitimatiebewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. De identificatieplicht in de zorg heeft geen leeftijdsgrens en geldt vanaf de geboorte.
Kinderen moeten mee bij het aanvragen én ophalen van hun identiteitsbewijs. U moet het volgende meenemen:
- Alle identiteitsbewijzen van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
- Eén kleurenpasfoto die voldoet aan de eisen.
- Voor paspoort tot 18 jaar of identiteitskaart tot 12 jaar: een ingevuld formulier Toestemming afgifte paspoort of identiteitskaart voor minderjarige (pdf, 42 KB). Neem ook een origineel identiteitsbewijs (geen kopie) van beide ouders of van degene(n) die het gezag over het kind heeft/hebben mee.
Bij verlies of diefstal
Als uw paspoort of identiteitskaart of rijbewijs gestolen of verloren is, meldt u dit bij de balie Burgerzaken. U hoeft niet naar de politie om aangifte te doen. In plaats daarvan maakt u bij de gemeente een proces-verbaal op.
U kunt meteen de aanvraag doen voor een nieuw paspoort of identiteitskaart wanneer het oude document in de gemeente Ede is aangevraagd of wanneer u nog een ander Nederlands reisdocument heeft. Dat neemt u mee voor de aanvraag.
Als u uw verloren document heeft aangevraagd in een andere gemeente, dan controleren wij uw identiteit bij die gemeente. Dit kan een paar dagen duren, waardoor de aanvraag niet altijd gelijk ingediend kan worden. U kunt pas een nieuw document aanvragen en betalen als u identiteit is vastgesteld.
Spoedaanvraag
Als u voor 14:00 uur een spoedaanvraag indient, kunt u het identiteitsbewijs meestal de volgende werkdag vanaf 10:00 uur afhalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten.
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u voor het aanvragen van een paspoort of identiteitskaart en waarom vragen wij hierom?
Wij vragen altijd om uw naam, voornamen, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer en eventueel uw burger service nummer.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om op uw verzoek te reageren.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw verzoek ontvangen uw verzoek en uw gegevens.