Toeristenbelasting

  • Heeft u bijvoorbeeld een camping, hotel of pension? Of overnachten er bij u gasten die daarvoor een vergoeding betalen? Dan betaalt u toeristenbelasting.
  • Het bedrag dat u betaalt is afhankelijk van het soort onderkomen, aantal personen en aantal overnachtingen.
  • U kunt de toeristenbelasting per nacht of in een ‘all-in tarief’ doorberekenen aan uw gasten.
  • U doet digitaal aangifte via onderstaande formulieren.
  • Na de aangifte ontvangt u de belastingaanslag. Daarop vindt u de betaalinformatie.
Aangifte doen als bedrijf Aangifte doen particulier met DigiD Aangifte doen particulier zonder DigiD

Tarieven toeristenbelasting 2022*  
Hotelgasten € 1,58 per persoon per overnachting
Gasten van een camping, B&B of recreatiewoning € 1,19 per persoon per overnachting
Caravan of tent op een seizoensplaats € 142,80
Voorjaarsarrangement € 91,39
Verlengd voorjaarsarrangement € 119,95
Najaarsarrangement € 60,21
Maandarrangement (juni of september) € 38,31
Tarieven toeristenbelasting 2021*  
Hotelgasten € 1,55 per persoon per overnachting
Gasten van een camping, B&B of recreatiewoning € 1,17 per persoon per overnachting
Caravan of tent op een seizoensplaats € 140,40
Voorjaarsarrangement € 89,85
Verlengd voorjaarsarrangement € 117,93
Najaarsarrangement € 59,20
Maandarrangement (juni of september) € 37,67

Deelnemers en begeleiders van scoutinggroepen en schoolwerkweken zijn vrijgesteld van betaling van toeristenbelasting.

*De definitieve aanslag Toeristenbelasting ontvangt u na afloop van het belastingjaar. 

Welke gegevens vragen wij van u?

Wij vragen altijd om uw Burgerservicenummer (BSN), achternaam, postcode, huisnummer, straatnaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Het kán zijn dat wij meer gegevens nodig hebben, omdat uw aangifte niet duidelijk of concreet genoeg is. Dan leest u dit in de ontvangstbevestiging die u van ons ontvangt.

Waarom vragen we deze gegevens?

Deze gegevens hebben wij nodig om u te kunnen identificeren en op uw aangifte te reageren.

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw aangifte ontvangen uw aangifte en uw gegevens.

Welke gegevens vragen wij van u?

Wij vragen altijd om uw bedrijfsnaam, inschrijfnummer KvK, voornamen contactpersoon, voorvoegsel contactpersoon, achternaam contactpersoon, telefoonnummer contactpersoon en het e-mailadres van de contactpersoon. Ook vragen we om de straatnaam, postcode, huisnummer en plaatsnaam van de organisatie.

Het kán zijn dat wij meer gegevens nodig hebben, omdat uw aangifte niet duidelijk of concreet genoeg is. Dan leest u dit in de ontvangstbevestiging die u van ons ontvangt.

Waarom vragen we deze gegevens?

Deze gegevens hebben wij nodig om u te kunnen identificeren en op uw aangifte te reageren.

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw aangifte ontvangen uw aangifte en uw gegevens.