Kop van Deelen
De Kop van Deelen is een voormalig militair terrein van 26 hectare in Deelen. Het terrein en de bebouwing zijn een rijksmonument. De gebouwen op het terrein vormden eerder een locatie van de Hoenderloo Groep. Voordat het terrein een definitieve bestemming krijgt worden er tijdelijk arbeidsmigranten en asielzoekers gehuisvest. In 2025 moet er duidelijkheid komen over de definitieve bestemming van het terrein.

- Het COA heeft bij de gemeente en bij Rosewood een verzoek ingediend om de vergunningsaanvraag uit te breiden met het huisvesten voor 5 jaar van 200 asielzoekers op het terrein. Dat zal vooral gaan om statushouders, dus mensen met een verblijfsvergunning. Zij wachten tot ze vanuit een gemeente een huis toegewezen krijgen. Kijk op de website van het COA(Verwijst naar een externe website) voor meer informatie.
- De gemeente zal beide verzoeken beoordelen. Gemeente Ede staat open voor de aanvraag voor huisvesting van zowel arbeidsmigranten als vluchtelingen. Ten aanzien van de vluchtelingen vinden wij het als gemeente onze verantwoordelijkheid om mensen in nood te helpen waar we kunnen. Wij zijn van mening dat het op de Kop van Deelen verantwoord is om op een goede manier huisvesting te bieden aan zowel arbeidsmigranten als vluchtelingen. Arbeidsmigranten zijn noodzakelijk voor werkgevers in onze regio. Door arbeidsmigranten op een verantwoorde manier te huisvesten, voorkomen we dat zij illegaal op bijvoorbeeld vakantieparken een plek vinden of een extra druk geven op de huizenmarkt. Vragen? Neem contact op met projectleider Maarten Verboven, via e-mail(Verwijst naar een e-mailadres) of telefoon: 14 0318.
Rosewood en het COA gingen op 1 juni 2021 in gesprek met omwonenden en andere betrokkenen om te onderzoeken wat hun vragen, wensen en zorgen zijn. Hun inbreng werd (waar mogelijk) meegenomen in de uitwerking van het definitieve voorstel door Rosewood en het COA. De direct omwonenden konden op 7 en 8 juni 2021 naar een online informatiebijeenkomst.
Onder het kopje 'Vraag en antwoord' vindt u de vragen die gesteld zijn tijdens de informatiebijeenkomsten.
De tijdlijn is als volgt:
2023
- In de loop van 2023 breidt het COA deze groep steeds verder uit.
- Het COA huisvest in april een groep van 35 statushouders.
2022
- Er wordt een klankbordgroep gevormd met omwonenden, andere betrokkenen en COA, Cervo, Rosewood en de gemeente.
- Vóór 28 januari: verweerschrift van de gemeente als vergunningverlener met reactie op de bezwaren
- 28 januari spreekt de onafhankelijke bezwarencommissie met de bezwaarmakers, de vergunninghouder en de gemeente. Deze zitting is openbaar.
- Eind februari: advies van de bezwarencommissie. Dit advies wordt door de commissie verstuurd aan de bezwaarmakers.
- Half maart: collegebesluit over vergunning op basis van advies van de bezwarencommissie
- Als de vergunning definitief verleend wordt, worden de gebouwen minimaal aangepast.
- Het college heeft in april besloten om de bezwaren ongegrond te verklaren. Dat deden ze na het advies van de onafhankelijke bezwarencommissie. De omgevingsvergunning blijft daarmee in stand. Op een aantal punten wordt de onderbouwing van de omgevingsvergunning aangevuld.
- Als de bezwaarmakers het niet eens zijn met de beslissing op bezwaar, kunnen zij hiertegen in beroep gaan.
- De omgevingsvergunning blijft met het collegebesluit in stand. De initiatiefnemer (Rosewood) is van plan om in de eerste week van mei te beginnen met werkzaamheden, zodat de panden klaar zijn voor bewoning van arbeidsmigranten en asielzoekers.
- De eerste contacten voor de klankbordgroep zijn gelegd.
- De arbeidsmigranten zijn sinds de zomer gehuisvest op het terrein.
2021
- Begin juni zijn er (online) bijeenkomsten geweest voor direct omwonenden en andere betrokkenen.
- Half juni ontvangt de raad een uitgewerkt voorstel van Rosewood en het COA. Om de aanvraag in te zien, kunt u een afspraak maken door te bellen met 14 0318.
- Op 1 en 8 juli praat de gemeenteraad over de plannen van Rosewood en het COA.
- Begin juli volgt opnieuw een bijeenkomst met de direct omwonenden.
- Eind augustus wordt er een besluit genomen over de huisvesting.
- Als de vergunning verleend wordt, kunnen belanghebbenden vanaf dan bezwaar maken. De bezwaarperiode eindigt op 8 december.
U vindt ook meer informatie in de teksten hierboven.
Veiligheid/overlast
Welke maatregelen worden er genomen voor de veiligheid van omwonenden?
De hulpdiensten en de gemeente zijn nauw betrokken bij het proces rondom vestiging.
De huisvesters nemen de volgende maatregelen:
- 24/7 direct toezicht op het terrein
- Beveiliging aanwezig op het terrein
- Goede voorlichting aan de bewoners met informatie over het verblijf, het terrein en de huisregels.
- Het monitoren van eventuele gevallen van overlast. Bij overlast volgen waarschuwingen en/of sancties. Bij tweemaal een melding van overlast, moeten arbeidsmigranten het terrein verlaten. Ook asielzoekers kunnen bij overtreding van de regels worden overgeplaatst.
- Regelmatige controle van verkeersroutes/directe omgeving op afval e.d.
- Regelmatige contactmomenten met belanghebbenden en omwonenden om de situatie te monitoren waarbij de wijkagent ook aanschuift.
Hoe wordt overlast voorkomen of ingeperkt?
Bij de huisvesting hoort het opstellen en uitvoeren van een beheerplan. Daarin wordt vastgelegd hoe het beheer (in brede zin) op en om het terrein eruitziet. Denk hierbij aan zaken als de constante aanwezigheid van een beheerder, leefregels, meldplicht bij de poort, etc. Aan de overtreding van deze regels - en dus ook bij het veroorzaken van overlast - zijn maatregelen verbonden.
Waar kan ik klachten/overlast melden?
IDHS arbeidsmigranten: telefoon: 0643619937 (24 uur per dag bereikbaar), e-mail: deelen@cosylodging.nl(Verwijst naar een e-mailadres).
COA: telefoon: 06-27176607 (24 uur per dag bereikbaar, e-mail: fmmzdeelen@coa.nl(Verwijst naar een e-mailadres).
Wie is uiteindelijk verantwoordelijk bij incidenten: de eigenaar, COA en/of de gemeente?
De handhaving van veiligheid en openbare orde is een bevoegdheid van de overheid. De gemeente en politie zijn - zoals gebruikelijk - bevoegd om op te treden tegen overtredingen, in overlastsituaties etc. De handhaving van een goed woon- en leefklimaat op en rond het terrein is daarnaast een verantwoordelijk van het COA en de eigenaar samen. Er worden afspraken vastgelegd onder meer in het beheerplan.
Is er 24/7 direct toezicht op het terrein?
Ja, er zullen 24/7 één of meerdere beheerders aanwezig zijn op het terrein.
Komt er camerabewaking?
Als dat nuttig is, kunnen er extra mobiele cameramasten geïnstalleerd worden. Er staan er nu al twee.
Kan ik ergens terecht voor eventuele financiële schade/waardedaling van mijn huis?
Uit een planologische maatregel (zoals het afwijken van het bestemmingsplan voor de huisvesting van (arbeids)migranten) kan planschade voortkomen. Als de waardedaling van onroerend goed door deskundig onderzoek wordt aangetoond, geldt regelgeving voor de vergoeding hiervan. Hiertoe kan u een apart verzoek indienen.
Is er rekening gehouden met het feit dat de aanrijtijd van de brandweer op de bewuste locatie langer is dan gebruikelijk?
De locatie is voor de brandweer goed bereikbaar. De aanrijtijd is lang, maar valt binnen de norm. De locatie wordt zo toegankelijk mogelijk ingericht voor de brandweer. Ook komen er voorzieningen op het terrein zodat bewoners en beheerders zelf al met de noodsituatie kunnen omgaan in afwachting van de brandweer.
Welke mensen komen er op de Kop van Deelen?
De Kop van Deelen is een een regionale opvanglocatie voor statushouders en kansrijken voor een verblijfsvergunning.
Locatie en gebouwen
Waarom is gekozen voor deze afgelegen locatie?
Er is een vergunningsaanvraag ingediend voor deze locatie door Rosewood. De leegstand van de panden op het perceel biedt een kans om hier - tijdelijk - invulling te geven aan de huisvesting van arbeidsmigranten en asielzoekers. Het perceel biedt gelegenheid om beide doelgroepen op een goede manier te kunnen huisvesten. Dergelijke locaties zijn slechts beperkt beschikbaar. Een goede huisvesting van deze groepen vindt Ede van groot belang. Door arbeidsmigranten op een verantwoorde manier te huisvesten, voorkomen we dat ze illegaal op bijvoorbeeld vakantieparken een plek vinden of een extra druk geven op de huizenmarkt.
Hoe kunnen de asielzoekers kennismaken met de Nederlandse samenleving als ze afgelegen wonen?
Het COA heeft een vaste werkwijze voor de inburgering, waarbij er ook gezorgd wordt dat er regelmatig contacten met de Nederlandse samenleving zijn. Het COA werkt daarin ook samen met lokale organisaties.
Moeten er gebouwen bijgebouwd worden?
Van de ruim 30 gebouwen zijn er 24 in gebruikgenomen, dus er hoeft niet bijgebouwd te worden, er is voldoende ruimte voor de huisvesting van 400 arbeidsmigranten en 200 asielzoekers. Er zijn nu 175 slaapkamers, maar er zijn zeer veel algemene ruimten die zeer eenvoudig ingezet kunnen worden als slaapkamer. Denk aan kantoren, leslokalen, spreekkamers, etc.
Hoe zit het met de monumentale waarde van de gebouwen?
Het perceel als geheel, en een aanzienlijk deel van de panden op het perceel, zijn aangewezen als rijksmonument. Met de tijdelijke plannen worden de monumentale waarde van de panden niet aangetast. Verbouwingen/aanpassingen aan het exterieur zijn niet noodzakelijk. Intern is slechts in zeer beperkte mate aanpassing nodig, die niet onomkeerbaar is. In de vergunning wordt geborgd dat de monumentale waarden niet worden aangetast.
Overig
Hoe lang is tijdelijk?
De omgevingsvergunning zal betrekking hebben op een periode van maximaal 10 jaar. Dat houdt in dat arbeidsmigranten maximaal 10 jaar kunnen worden gehuisvest. Wel is het van belang dat er in de tussentijd concrete stappen worden gezet in de permanente ontwikkeling van het terrein. De afspraak die apart met COA wordt gemaakt is dat de asielzoekers maximaal 5 jaar kunnen worden gehuisvest.
Heeft er vanuit gemeente Ede afstemming plaatsgevonden met gemeente Arnhem en gemeente Apeldoorn?
Ja, er is contact met de gemeenten waartoe Schaarsbergen en Hoenderloo behoren.
Waarom worden daar geen woningen gebouwd, om zo het woningtekort in Ede tegen te gaan?
Deze locatie heeft een maatschappelijk bestemming. Het aanpassen van het terrein of gebouwen en het bijbouwen van gebouwen is bovendien aan strenge regels gebonden ook omdat het om een natuurgebied gaat.
Gaat gemeente Ede ook de uiteindelijke huisvesting van de asielzoekers verzorgen?
Gemeente Ede krijgt net als alle andere gemeenten in Nederland de taak om statushouders permanent te huisvesten. Deze tijdelijke huisvesting van asielzoekers verandert die taak niet. Ede gaat dus geen extra, permanente woonruimte voor statushouders beschikbaar stellen. De statushouders worden verspreid in de regio over verschillende gemeenten.