Geheimhouding persoonsgegevens
- Uw persoonsgegevens staan in de basisregistratie personen (BRP). Wij zorgen ervoor dat uw gegevens goed en actueel zijn.
- Wij verstrekken uw persoonsgegevens aan overheidsinstanties en andere organisaties die deze gegevens nodig hebben voor hun taak. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, de Sociale verzekeringsbank en pensioenfondsen.
- In sommige situaties kunt u blokkeren dat wij gegevens verstrekken aan organisaties. Deze blokkering wordt ook wel geheimhouding of verstrekkingsbeperking genoemd.
- Het blokkeren van verstrekkingen aan overheidsinstanties is nooit mogelijk.
- Wenst u deze geheimhouding van uw persoonsgegevens? Doe dan een verzoek via onderstaande knop. U heeft hiervoor DigiD nodig.
- U kunt het verzoek ook aanvragen via de balie Publiekszaken. Neem dan uw legitimatie mee. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier(Verwijst naar een externe website).
- U kunt alleen geheimhouding aanvragen van uw eigen persoonsgegevens en die van uw minderjarige kinderen. U kunt ook geheimhouding zelf beëindigen.
- Verhuist u naar een andere gemeente? Dan blijft ook in de nieuwe gemeente de geheimhouding bestaan.
Uw persoonsgegevens staan in de basisregistratie personen (BRP). Wij zorgen ervoor dat uw gegevens goed en actueel zijn.
Welke gegevens staan in de BRP?
In de BRP staan er gegevens zoals uw naam, adres, nationaliteit en burgerservicenummer. Dit is bepaald in de Wet BRP.
Aan wie worden deze gegevens verstrekt?
Uw persoonsgegevens worden verstrekt aan overheidsinstanties en andere organisaties die deze gegevens nodig hebben voor hun taak. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst, de Sociale verzekeringsbank, advocaten, notarissen en pensioenfondsen.
Wie verstrekt mijn persoonsgegevens?
Zowel de gemeente als de Rijksoverheid verstrekt uw persoonsgegevens.
Kan ik deze verstrekkingen blokkeren?
Ja, een deel van deze verstrekkingen kunt u blokkeren. Dit zijn de verstrekkingen aan:
- Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA), dit is het samenwerkingsverband van verschillende kerken.
- Organisaties die door de gemeente zijn aangewezen, omdat ze een belangrijke maatschappelijke functie hebben en daarvoor gegevens nodig hebben. Deze organisaties vallen onder bijlage 2 van het Reglement basisregistratie personen Ede 2025(Verwijst naar een externe website).
- Advocaten, waarbij eerst naar uw mening wordt gevraagd. Daarna wegen wij de belangen over de verstrekking af van de advocaat en van u.
Het blokkeren van verstrekkingen aan overheidsinstanties is nooit mogelijk.
Hoe kan ik geheimhouding aanvragen?
U kunt deze geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen via de knop op deze pagina. U heeft hiervoor DigiD nodig. U kunt het verzoek ook aanvragen via de balie Publiekszaken. Neem dan uw identiteitsbewijs mee. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier(Verwijst naar een externe website).