Uittreksel burgerlijke stand

Waarschuwing:

Let op: vanaf 15 april werkt de balie Publiekszaken voor veel zaken alleen op afspraak.

U kunt zelf een afspraak maken.

Waarschuwing:

Let op: zaterdag 20 april staat onderhoud gepland

Zaterdagochtend vanaf 10:00 uur tot ongeveer 12:30 uur staat er onderhoud gepland.  Excuses voor het ongemak.

  • Het uittreksel of de akte burgerlijke stand geeft informatie over iemands geboorte (met eventuele erkenning), overlijden, huwelijk of scheiding.
  • U vraagt dit uittreksel of akte aan in de gemeente waar dat is gebeurd. Behalve bij een scheiding: dan vraagt u het uittreksel of de akte aan in de gemeente waar u bent getrouwd.
  • Voor een bewijs van uw burgerlijke staat kunt u een uittreksel BRP aanvragen in de gemeente waar u staat ingeschreven.
Kosten uittreksel burgerlijke stand  
Uittreksel burgerlijke stand € 16,60*
*U krijgt geen geld terug als u het verkeerde uittreksel aanvraagt, als het uittreksel achteraf niet nodig blijkt of als u het uittreksel in Ede aanvraagt en Ede het uittreksel niet heeft.
Vraag een uittreksel aan

U kunt een uittreksel of akte burgerlijke stand op verschillende manieren aanvragen.

Digitaal

  • U kunt een digitale aanvraag doen.
  • U krijgt het uittreksel dan twee werkdagen na uw aanvraag thuisgestuurd.
  • U betaalt via iDeal.

Schriftelijk

  • U kunt het uittreksel ook schriftelijk aanvragen, via de post of ons contactformulier.
  • Het uittreksel wordt na ongeveer vier weken opgestuurd naar uw adres.
  • U ontvangt een factuur.

Persoonlijk

Als u het uittreksel of de akte persoonlijk of schriftelijk aanvraagt, moet u documenten meenemen of meesturen.

Persoonlijk

U maakt een afspraak bij de balie Publiekszaken. Neem het volgende mee:

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Contant geld of uw pinpas

Schriftelijk

Stuur het volgende mee:

  • Kopie of foto van uw (geldige) legitimatiebewijs
    • Op een Nederlands legitimatiebewijs moet het BSN zichtbaar zijn. Is uw document vanaf 2014 uitgegeven? Stuur dan ook een kopie van de achterkant mee
  • (Foto van uw) handtekening op een los blaadje
  • Ontvangstadres voor het uittreksel en de factuur

U kunt het uittreksel ook aanvragen voor iemand anders. U maakt hiervoor een afspraak bij de balie Publiekszaken. Neem hiervoor het volgende mee:

  • Schriftelijke toestemming van degene voor wie u het uittreksel aanvraagt
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van degene voor wie u het uittreksel aanvraagt
  • Uw eigen legitimatiebewijs

Bent u een advocaat, notaris of een andere bevoegde instantie met een gerechtvaardigd belang? U kunt hier een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand aanvragen als u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis waarvoor u een aanvraag indient heeft plaatsgevonden in de gemeente Ede. U kunt met eHerkenning via onze website ook een aanvraag doen, deze afhandeling gaat sneller.

Schriftelijke aanvraag

Een schriftelijke aanvraag moet op logopapier verstuurd worden. Stuur daarnaast het volgende mee:

  • (Foto van) handtekening op een los blaadje
  • Ontvangstadres voor het uittreksel en de factuur

Digitale aanvraag

Bedrijven kunnen met eHerkenning via onze website ook een aanvraag doen, deze afhandeling gaat sneller.

Vraag het afschrift aan

Een overlijdensakte kunt u alleen aanvragen voor directe familie: uw echtgenoot of geregistreerd partner, uw ouders of uw kinderen. U kunt dus geen overlijdensakte aanvragen voor grootouders, een broer of zus. Dat kan alleen als bijvoorbeeld een ouder of kind u daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.

Op het internet bieden organisaties tegen een vergoeding aan om voor u een aanvraag in te dienen of een afspraak voor u te maken. Deze extra kosten kunnen oplopen tot tientallen euro’s. Deze bedrijven zijn geen onderdeel of partner van de gemeente en op geen enkele manier aan ons gekoppeld. Wij adviseren u om daarom zelf uw aanvraag in te dienen of een afspraak te maken. Zo voorkomt u onnodige kosten.

De dienstverlening van de afdeling publiekszaken bestaat uit vele onderwerpen waaronder geboorte, huwelijk, overlijden en verhuizing.
Wij zijn verplicht uw persoonsgegevens te verwerken om onze dienstverlening voor u als inwoner uit te voeren.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken altijd uw naam, adres, woonplaats en Burgerservicenummer. Afhankelijk van het onderwerp waarover u contact heeft met ons verwerken wij nog persoonsgegevens die voor dit onderwerp nodig zijn.

Waarom verwerken we deze gegevens?

Dit zijn wij verplicht vanuit wet- en regelgeving.

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

Wij gebruiken de gegevens alleen voor het onderwerp waarover u contact met ons heeft. De medewerkers die hierbij betrokken zijn krijgen uw persoonsgegevens en verwerken die gegevens voor bijvoorbeeld het wijzigen van uw adres of het registreren van de geboorte van uw kind.