Ontwikkeling De Ginkel

De Ginkel is uniek. Een prachtig heide- en landbouwgebied, met daar omheen uitgestrekte bossen. Veel bezoekers komen naar De Ginkel om te genieten van de natuur en de geschiedenis te beleven. Dat maakt het gebied ook kwetsbaar. In 2024 zijn we daarom aan het werk op De Ginkel. Hiermee zorgen we voor meer rust en ruimte voor de natuur én kunnen bezoekers De Ginkel beter beleven.

We werken op drie locaties (jpg, 75 KB) op De Ginkel aan meer balans tussen natuur, landbouw en recreatie: de gebiedsentree, het Natuurcentrum en de Houtwerf.

Gebiedsentree

Rondom het Airborneveld en restaurant Juffrouw Tok is een centrale entree voor het gebied gemaakt. Vanuit hier leiden verschillende routes door De Ginkel. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers beter door het gebied worden geleid. Op de akker naast de parkeerplaats bij Juffrouw Tok ligt een nieuw parkeerterrein. Op andere plaatsen hebben we parkeerplaatsen weggehaald. Op deze plaatsen is nu meer ruimte en rust voor de natuur. In totaal zijn er evenveel parkeerplaatsen op De Ginkel.

Aan de overkant van de N224 ligt nu een prachtig uitkijkpunt op het Airborneveld. Vanaf hier heeft u een goed zicht over de plaats waar in september 1944 de parachutisten landden. Het landmark en het Airbornemonument herinneren aan deze historische gebeurtenis. Over de nieuwe wandelpaden kunt u makkelijk dichtbij deze gedenktekens komen. Deze paden zijn ook toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking. De parkeerplaats die eerder tegenover de schaapskooi lag, is nu een weide voor de schapen en natuur.

Oversteek N224

De provincie Gelderland heeft de oversteek over de N224 aangepast. Er is meer ruimte tussen de rijbanen bij de oversteek. Dit zorgt voor een lagere snelheid van het verkeer. Er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Het oversteekpunt valt beter op. Er zijn twee borden geplaatst met de tekst ‘De Ginkel’. Zo worden automobilisten bewust dat zij een ander gebied inrijden.

De fietsoversteek is een klein stukje naar het westen verlegd. Hierdoor is ruimte ontstaan voor een aparte oversteek voor voetgangers. Deze ligt in het verlengde van het wandelpad naar de schaapskooi. Van het tweerichtingenfietspad tussen de oversteek naar de schaapskooi en de auto-inrit, hebben we een eenrichtingsfietspad gemaakt.

De inrit naar de nieuwe parkeerplaats ligt meer naar het oosten. Auto's die naar de parkeerplaats gaan, hebben hierdoor een langere opstelruimte. Het parkeerterrein is zo ingericht, dat het voor de bezoeker makkelijker is om over te steken bij de restaurants, in plaats van via de auto inrit. De hoop van velen was dat ook de snelheid officieel naar 60 kilometer per uur zou worden verlaagd. Dit bleek niet mogelijk. Door de aanpassingen is wel zoveel mogelijk de snelheid uit het verkeer gehaald.

Natuurcentrum

Het Natuurcentrum en de ruimte eromheen krijgen een nieuwe inrichting. De oude boerderij waar het Natuurcentrum nu te vinden is, krijgt een moderne en duurzame inrichting. We bouwen nu een extra ruimte naast de boerderij. Bezoekers kunnen straks dus binnen én buiten het verhaal van De Ginkel leren kennen en beleven.

Om het Natuurcentrum heen komt een natuurerf, een natuurtuin en een natuurakker. Er komt meer ruimte om fietsen te parkeren. Het parkeerterrein bij het Natuurcentrum is nu kleiner, zodat hier meer ruimte is voor de natuur. Het Natuurcentrum is straks bereikbaar vanaf de grote centrale parkeerplaats bij restaurant Juffrouw Tok. We leggen namelijk een wandelroute aan tussen deze twee locaties.

Houtwerf

Het gebied bij de oude Houtwerf heeft een nieuwe inrichting. Er zijn parkeerplaatsen voor paardentrailers aangelegd en een deel van het terrein is teruggegeven aan de natuur. Er is ook een wadi aangelegd. Dit is een kuil waarin een te veel aan regenwater wegstroomt als het hard regent.

Andere projecten

Naast de drie locaties waarmee we aan de slag gaan, zijn er ook nog andere projecten die helpen de balans op De Ginkel te verbeteren. Zo zijn er projecten die ervoor zorgen dat landbouw goed samengaan met natuur en cultuurhistorie. Dit heet natuur- en cultuurinclusieve landbouw. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld poelen en houtwallen aangelegd.

Ook zijn er projecten gericht op een passende inrichting voor natuur en recreatie. We herstellen de natuur op de Ederheide (het hondenlosloopgebied) en er verdwijnen beheerpaden. De meeste wandelpaden in de bossen van Ede waren oorspronkelijk beheerpaden voor de houtkap. Inmiddels zijn veel beheerpaden niet meer nodig. Daarom sluiten we ze af. Ook richten we speciale zones in voor recreatie. 

Wilt u meer weten over alle projecten? Bekijk dan het gebiedsplan (pdf, 16 MB).

De planning van het werk op De Ginkel is als volgt:

  • Najaar 2024:
    • Uitbreiding en verbouwing Natuurcentrum
    • Plaatsen hek, bankjes en fietsenrek bij schaapskooi.
    • Planten extra bomen en struiken bij schaapskooi.
    • Afsluiten van beheerpaden.
  • Eerste helft 2025:
    • Uitbreiding en verbouwing Natuurcentrum klaar
    • Herstel historisch landschap klaar

Waar kan ik mijn auto parkeren?

U kunt parkeren op de nieuwe centrale parkeerplaats aan de overkant van de N224, naast de restaurants Juffrouw Tok en Bloem. De nieuwe parkeerplaats is klaar. Vanaf de centrale parkeerplaats lopen verschillende routes naar het Airborneveld. Ook wandelt u vanaf de centrale parkeerplaats in 10 minuten via een mooie wandelroute naar het Natuurcentrum en de Ederheide. Deze wandelroute is ook toegankelijk voor mensen met een lichamelijke beperking. De centrale parkeerplaats is niet toegankelijk voor paardentrailers. Het is niet de bedoeling dat u in de berm parkeert. Het beschadigt namelijk de natuur en het is gevaarlijk.

Waar kan ik mijn paardentrailer parkeren?

De centrale parkeerplaats is niet toegankelijk voor paardentrailers. Vanwege wildroosters is het niet mogelijk om vanaf hier met een paard op de ruiterroutes te komen. Er is een aparte parkeerplaats voor paardentrailers gemaakt. Deze is te vinden op de Houtwerf van de gemeente Ede (verderop richting Arnhem langs de N224).

Moet ik betalen om te parkeren op de centrale parkeerplaats?

Nee, parkeren op de parkeerplaats blijft gratis.

Welke routes komen er vanaf de centrale parkeerplaats?

Op het centrale parkeerterrein bij de restaurants beginnen straks vier routes naar de bezienswaardigheden van De Ginkel. Deze routes zijn tussen de 3 en 6 kilometer lang. Daarnaast start het klompenpad straks vanaf de centrale parkeerplaats en blijven de bestaande lange afstandswandelingen over De Ginkel lopen.

Zijn de looproutes op De Ginkel toegankelijk voor mensen in een rolstoel?

We leggen toegankelijke routes aan, vanaf de nieuwe centrale parkeerplaats bij Juffrouw Tok naar het natuurcentrum en naar de houtwerf. Deze routes kunnen mensen met een rolstoel makkelijk gebruiken.

Komt er een kabouterpad?

Speciaal voor kinderen komt er een belevingspad van de centrale parkeerplaats naar het Natuurcentrum. Bij het Natuurcentrum zijn allerlei activiteiten voor kinderen.

Kan ik blijven vliegeren bij de schaapskooi?

Ja, er is nog voldoende ruimte om te vliegeren.

Waarom kunnen we De Ginkel niet laten zoals het nu is?

De natuur op De Ginkel is kwetsbaar en staat onder druk. Het gaat slecht met sommige soorten zeldzame planten en dieren. Als we niets doen, verdwijnen deze soorten en is De Ginkel straks een stuk minder mooi. De natuur heeft rust en ruimte nodig om te herstellen. We willen dat inwoners en bezoekers ook in de toekomst kunnen blijven genieten van het gebied.

Wordt het straks niet te druk op De Ginkel?

Elk jaar bezoeken duizenden inwoners en bezoekers van buiten Ede De Ginkel. Ede groeit de komende jaren hard en daarmee ook het aantal mensen dat naar De Ginkel gaat. Daarom passen we het gebied nu aan, zodat straks alle bezoekers makkelijk hun weg blijven vinden en de natuur de nodige rust krijgt. We gaan niet actief meer bezoekers naar De Ginkel halen.

Gaat er iets gebeuren om aanrijdingen met wilde dieren te verminderen?

De N224 is van de provincie Gelderland. Zij zijn bewust van de vele dieren in dit gebied en het gevaar van aanrijdingen. De provincie heeft daarom langs dit deel van de N224 waarschuwingsborden geplaatst. De adviessnelheid voor een deel van de N224 is 60 km/uur.

Wat betekent de ontwikkeling van De Ginkel voor de plannen van Defensie voor het gebied?

Defensie blijft op dezelfde manier actief op De Ginkel. Ook voor de Airborne dropzone op de Ginkelse heide verandert er niks vanuit dit plan.