Adresonderzoek
- Staan op uw adres personen ingeschreven die er niet meer wonen of krijgt u post voor oude bewoners? Op MijnOverheid ziet u snel hoeveel personen op uw adres staan ingeschreven.
- Klopt dit aantal niet? Dan kunt u ons vragen een adresonderzoek te starten. Dit kost u niets. Het aanvraagformulier vindt u via de knop hieronder.
- Stuur het ingevulde formulier naar ons toe via ons contactformulier of per post. U kunt ook een afspraak maken bij de balie.
- Soms ontvangen we via het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit of een deurwaarder een signaal over een adres. In dat geval kunnen wij een onderzoek naar dat adres starten
Vraagt u ons om een adresonderzoek te doen, dan hebben van u een aantal gegevens nodig.
Schriftelijk
Stuur het volgende mee via ons contactformulier of per post:
- een ingevuld formulier (het lege formulier vindt u via de knop hierboven) of de naam van de persoon of personen en eventueel het nieuwe aders van deze persoon of personen.
- een kopie of scan van een geldig legitimatiebewijs van uzelf.
Persoonlijk
U maakt een afspraak bij de balie Publiekszaken. Neem het volgende mee naar de balie:
- de naam van de vertrokken persoon of personen en eventueel het nieuwe adres van deze persoon of personen of andere informatie;
- een geldig legitimatiebewijs van uzelf.
Hoe lang een adresonderzoek duurt, hangt af van het verloop van het onderzoek. Meestal duurt het een tot acht weken. Als we personen niet kunnen vinden en we moeten ze uitschrijven, dan duurt het tien tot twaalf weken.
Wanneer we vermoeden dat u onjuist ingeschreven staat in de BRP, kunnen we een adresonderzoek starten. Tijdens dat onderzoek controleren we of u nog steeds woont op het adres waar u ingeschreven staat. Hiervoor zoeken we contact met u.
Hiervoor sturen we brieven of e-mails, als dat nodig is sturen we die ook naar uw familie. Daarnaast kunnen onze medewerkers van adresonderzoek ook op huisbezoek komen. Zij kunnen altijd bewijzen wie zij zijn. Bent u niet thuis? Dan laten zij een brief achter met de vraag om contact met ons op te nemen.
Ontvangt u post van iemand die in adresonderzoek staat en heeft u geen contact met deze persoon? Stuur al deze post dan retour afzender
Welke gegevens vragen wij van u?
Wij vragen altijd om een legitimatiebewijs en eventueel noteren wij uw burgerservicenummer (BSN), achternaam, postcode, huisnummer, straatnaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Indien nodig nemen wij telefonisch of per e-mail contact met u op.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om u te kunnen identificeren en om uw aanvraag of wijziging verwerken.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor identificatie en de afhandeling van het adresonderzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van het adresonderzoek ontvangen dit bericht en uw gegevens.
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit
Om de kwaliteit van adresgevens in de BRP te verhogen en om fraude te bestrijden, werken wij mee met de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Lees meer over deze aanpak op de website van het ICTU.