Gevonden voorwerpen geeft u af aan de balie Publiekszaken, aan het Raadhuisplein 3 in Ede of bewaart u thuis. U meldt dit dan op de website www.ilost.nl. U kunt het gevonden voorwerp niet naar de politie brengen.
Wanneer u het gevonden voorwerp bij ons binnen brengt dan melden wij het op iLost. Op deze website vindt u de gevonden voorwerpen die bij de gemeente Ede liggen.
Paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen levert u altijd in bij de gemeente.
Bent u iets verloren? Dan zoekt u op iLost gemakkelijk het voorwerp dat u bent verloren. Staat uw voorwerp bij de zoekresultaten? Geef dan aan dat u de eigenaar bent. U ontvangt dan zo snel mogelijk een bericht van ons. Staat het verloren voorwerp er niet bij? Maak dan een iLost alert aan. Deze melding van kwijtraken kunt u gebruiken als bewijs voor uw verzekering.
Een verloren rijbewijs, paspoort of identiteitskaart meldt u bij de gemeente. U hoeft niet naar de politie. Behalve als er sprake is van een strafbaar feit. Dan moet u altijd aangifte bij de politie doen.
U kunt de vermissing ook melden bij de balie Publiekszaken. U moet hiervoor een afspraak maken.
De gemeente Ede maakt een verklaring van de vermissing op. Dit geldt ook voor de documenten die in het buitenland zijn kwijtgeraakt. Met de verklaring van vermissing kunt u een nieuw rijbewijs, paspoort of identiteitskaart aanvragen.
Houdt u door de vermissing rekening met een langere aanvraagprocedure.
Als wij uw gevonden reisdocument ontvangen, krijgt u een brief van ons. Vanwege eventuele fraude mogen wij het reisdocument niet meer aan u teruggeven. U moet een nieuw reisdocument aanvragen.
Als u het voorwerp thuis bewaart en hebt gemeld op iLost en de (geschatte) waarde is minder dan € 450, wordt u na drie maanden eigenaar.
Is de waarde meer dan € 450, dan wordt u na één jaar eigenaar.
Dit geldt uiteraard alleen als niemand zich in de tussentijd meldt.
Paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen moet u bij de gemeente inleveren.