Kind erkennen

  • U bent niet getrouwd met de moeder of heeft geen geregistreerd partnerschap met de moeder.
  • U wilt juridisch ouder worden van uw (ongeboren) kind.
  • Door erkenning krijgt u automatisch het ouderlijk gezag. Als u dit niet wilt, dan kunt u dat aangeven bij de balie Publiekszaken.
  • U kunt erkennen voor of na de geboorte.
  • Bij de erkenning van het eerste kind legt u meteen vast welke achternaam uw kind krijgt. U kunt kiezen voor de achternaam van de vader of de moeder. Alle volgende kinderen die u samen krijgt, krijgen automatisch dezelfde achternaam.
  • In de meeste gevallen moeten beide ouders aan de balie verschijnen (zie meenemen naar het gemeentehuis).
  • U regelt de erkenning bij de balie. U maakt hiervoor een afspraak bij de balie Publiekszaken(Verwijst naar een externe website).
Toestemming erkenning kind (pdf, 127 KB)

De erkenner moet altijd naar de balie Publiekszaken komen om de erkenning te regelen. 

In de volgende situaties moet de moeder ook meekomen:

  • Als het een eerste kind van de ouders samen is en de ouders naamskeuze willen doen voor de naam van de erkenner of een gecombineerde achternaam.
  • De erkenner krijgt in de meeste gevallen automatisch het gezag over het kind, als u dit niet wilt dan moet de moeder ook meekomen bij de erkenning.

In de volgende situaties hoeft de moeder niet mee te komen:

  • Als uw kind al een ouder broertje of zusje heeft (dat uit dezelfde relatie is geboren) dan kan de moeder ook schriftelijk toestemming geven voor een erkenning.
  • Bij erkenning van een kind boven de 16 jaar hoeft de moeder geen toestemming te geven. Het kind moet persoonlijk aanwezig zijn vanaf de leeftijd van 12 jaar.

Meenemen

U neemt mee als het kind nog niet geboren is, of jonger dan 16 jaar is:

U neemt mee als het kind 16 jaar of ouder is:

  • Geldig ID-bewijs erkenner
  • Geldig ID-bewijs kind
  • Persoonlijke toestemming van het kind

Uitzonderingen

Woont de erkenner (man of vrouw) of de moeder van het kind in het buitenland, of heeft hij of zij een andere nationaliteit? Neem dan eerst contact met ons op om te bepalen welke documenten nodig zijn.

De dienstverlening van de afdeling publiekszaken bestaat uit vele onderwerpen waaronder geboorte, huwelijk, overlijden en verhuizing.
Wij zijn verplicht uw persoonsgegevens te verwerken om onze dienstverlening voor u als inwoner uit te voeren.

Welke gegevens verwerken wij?

Wij verwerken altijd uw naam, adres, woonplaats en Burgerservicenummer. Afhankelijk van het onderwerp waarover u contact heeft met ons verwerken wij nog persoonsgegevens die voor dit onderwerp nodig zijn.

Waarom verwerken we deze gegevens?

Dit zijn wij verplicht vanuit wet- en regelgeving.

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

Wij gebruiken de gegevens alleen voor het onderwerp waarover u contact met ons heeft. De medewerkers die hierbij betrokken zijn krijgen uw persoonsgegevens en verwerken die gegevens voor bijvoorbeeld het wijzigen van uw adres of het registreren van de geboorte van uw kind.