Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
- Heeft u een laag inkomen of ontvangt u bijstand en heeft u geen vermogen? Dan komt u misschien in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
- Kwijtschelding betekent dat u de aanslagen voor een aantal belastingen dan niet of niet helemaal hoeft te betalen.
- U kunt kwijtschelding bij de gemeente Ede aanvragen voor:
- onroerende zaakbelastingen eigenaar woning(OZBE);
- rioolheffing;
- vast tarief afvalstoffenheffing;
- variabel deel afvalstoffenheffing - dit is maximaal € 72;
- hondenbelasting voor de eerste hond.
- Wilt u meer uitleg over kwijtschelding? Bekijk dan dit filmpje op YouTube.
Stappen aanvraagprocedure
- U vraagt kwijtschelding aan via de digitale belastingbalie.
- U stuurt eerst alleen de stukken mee waarom gevraagd wordt.
- Nadat u de kwijtschelding heeft aangevraagd, ontvangt u automatisch uitstel van betaling voor het bedrag van uw aanslag.
- Wij controleren uw verzoek automatisch.
- Na de automatische controle ontvangt u bericht van ons.
- Het kan zijn dat we dan extra gegevens van uw nodig hebben. Wij vragen u dan om deze naar ons toe te sturen.
Niet eens met de afwijzing?
- Krijgt u een afwijzing en bent u het daar niet mee eens?
- Dan kunt u binnen 14 dagen na dagtekening van de beschikking schriftelijk in beroep gaan bij het college van burgemeester en wethouders.
- Meer informatie vindt u in de brief over de afwijzing van uw aanvraag voor kwijtschelding.
U ontvangt schriftelijk een uitspraak op uw beroep. Aan het indienen van een beroepschrift zijn geen kosten verbonden.
Ondernemer
U kunt alleen in aanmerking komen voor kwijtschelding van uw privé-aanslagen. Dit zijn de aanslagen die te maken hebben met uw woning of met het houden van een hond.
U moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen. Neem hiervoor contact met ons op.
Voorwaarden
Om te bepalen of u in aanmerking komt voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen kijken we naar uw inkomen, vermogen en uitgaven. Deze worden vergeleken met standaardbedragen die zijn bepaald door de belastingdienst. Als na de berekening blijkt dat u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen, krijgt u kwijtschelding.
Vermogen
Onder vermogen verstaan we:
- Het bank- en/of spaartegoed op uw bankrekening(en). Als richtlijn gelden de volgende vrijstellingen:
Alleenstaanden | € 1.540 |
Alleenstaanden met AOW | € 1.730 |
Alleenstaande ouder | € 1.870 |
Echtparen | € 2.130 |
Echtparen met AOW | € 2.250 |
- De voertuigen die u bezit.
U mag slechts 1 auto per huishouden in bezit hebben. Deze mag niet meer waard zijn dan € 2.269. Heeft u een auto nodig omdat u gehandicapt bent, stuur dan een kopie van uw gehandicaptenparkeerkaart of een medische verklaring van een onafhankelijke arts mee. Kunt u uw auto niet missen door uw werk, stuur dan een verklaring mee van uw werkgever. - een eigen woning met overwaarde, een tweede auto, motoren, caravans, aandelen, enzovoort. Hiervoor krijgt u geen vrijstelling. De waarde wordt volledig meegenomen.
Kostendelernorm
Wij kijken ook met hoeveel personen van 21 jaar of ouder u in een huis woont. Hoe meer meerderjarige bewoners, hoe lager het bedrag wordt dat u aan kwijtschelding krijgt. De reden is dat u de woonkosten met meerdere personen kunt delen.
Het maakt niet uit wat het inkomen is van de kostendelers of welke relatie u met de kostendeler heeft. Het maakt ook niet uit waarom u in één huis woont.
Geautomatiseerde kwijtschelding
Als u het vorige jaar volledige kwijtschelding heeft gekregen en wij hebben uw toestemming om uw persoonlijke financiële gegevens te toetsen via het Inlichtingenbureau, dan toetsen wij uw gegevens automatisch. Door deze automatische toetsing krijgt u mogelijk direct kwijtschelding.
Voordat de aanslagen worden verstuurd, ontvangt u een brief waarin de uitslag van de automatische toetsing staat.
Gegevens doorgeven
Heeft u van ons een brief ontvangen met de vraag om uw gegevens door te geven? Geef deze dan voor via de knoppen hieronder.
Zie ook
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u?
Wij vragen altijd om uw Burgerservicenummer (BSN), achternaam, postcode, huisnummer, straatnaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Het kan zijn dat wij meer gegevens nodig hebben, omdat uw verzoek niet duidelijk of concreet genoeg is. Dan ontvangt u hierover schriftelijk bericht van ons.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om u te kunnen identificeren en op uw verzoek te reageren.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw verzoek ontvangen uw verzoek en uw gegevens.