Belasting betalen
- U kunt de aanslag gemeentelijke belastingen en de aanslag forensenbelasting betalen:
- via een automatische incasso;
- met een eigen overschrijving.
- De automatische incasso regelt u via de digitale belastingbalie. Hier heeft u DigiD voor nodig.
- Overige belastingen betaalt u met een eigen overschrijving.
- Bent u het niet eens met uw WOZ-waarde? Lees hier hoe deze is opgebouwd en hoe u eenvoudig bezwaar maakt.
- Kunt u de gemeentelijke belasting niet betalen? Vraag dan kwijtschelding bij ons aan.
Doe mee aan landelijk onderzoek WOZ
Hoeveel vertrouwen heeft u in hoe de gemeente uw WOZ-waarde bepaalt? En hoe open en betrouwbaar vindt u ons als het gaat om informatie over uw WOZ-waarde? Doe mee aan het landelijke onderzoek van de Waarderingskamer (die houdt toezicht op ons) en de Universiteit van Leiden naar de WOZ. Meedoen kost u ongeveer vijf minuten.
Automatische incasso
- U kunt de gecombineerde aanslag voor de gemeentelijke belastingen en de aanslag forensenbelasting gemakkelijk betalen via een automatische incasso.
- U betaalt de gecombineerde aanslag in tien termijnen. De forensenbelasting betaalt u in zes termijnen. Aanslagen lager dan € 50 betaalt u in drie termijnen.
- De automatische incasso loopt ieder jaar gewoon door, tenzij u deze zelf stopzet.
- Rioolheffing bedrijven, reclamebelasting, parkeerbelasting en toeristenbelasting betaalt u niet via een automatische incasso. De betalingsmogelijkheden staan op de aanslag.
- Aanslagen hoger dan € 4.540 kunt u niet met automatische incasso betalen. Deze aanslagen betaalt u met een eigen overschrijving.
Eigen overschrijving
In termijnen
U kunt zelf de overschrijving in termijnen doen. U heeft dan minder termijnen dan met een automatische incasso.
- Gecombineerde aanslag: drie termijnen
- Forensenbelasting: drie termijnen
- Reclamebelasting: twee termijnen
- Rioolheffing grootverbruik: twee termijnen
U moet zelf voor de genoemde termijndata het bedrag overmaken. Deze data vindt u rechtsboven op het aanslagbiljet. Vergeet u niet het aanslagbiljetnummer te vermelden.
In één keer
U kunt de gemeentelijke belastingen ook in één keer betalen. Dit doet u door het gehele bedrag over te maken naar de gemeente voor de laatstgenoemde betaaldatum. Vermeld bij het overmaken het aanslagbiljetnummer.
Rekeningnummer gemeente
U maakt uw gemeentelijke belastingen over naar:
rekeningnummer: NL30BNGH0285042947
BIC: BNGHNL2G
Belasting te laat betalen
Op uw belastingaanslag staat wanneer u de aanslag uiterlijk moet betalen. Wij versturen geen betalingsherinnering. Betaalt u de aanslag niet op tijd en heeft u geen uitstel van betaling gekregen? Dan sturen wij u een aanmaning. De kosten van een aanmaning zijn minimaal € 7. Is het bedrag op uw aanslag groter dan € 454? Dan zijn de kosten van een aanmaning € 17.
Dwangbevel
Betaalt u na de aanmaning nog niet? Dan wordt per post een dwangbevel aan u betekend. Voor het betekenen van een dwangbevel worden kosten in rekening gebracht. Uw openstaande bedrag wordt dan flink hoger. Het minimale bedrag dat u extra moet betalen is € 43. Is uw openstaande bedrag hoger dan € 90? Dan kunnen de kosten oplopen tot maximaal € 12.677.
Invorderingsmaatregelen
Als u na het dwangbevel nog niet betaalt, nemen we invorderingsmaatregelen. Eén van de invorderingsmaatregelen is een vordering op uw inkomen. Dit betekent dat een gedeelte van uw loon of uitkering rechtstreeks naar de gemeente wordt overgemaakt. Dit deel van het loon krijgt u dan niet. Uw werkgever of uitkeringsinstantie is verplicht hieraan mee te werken en wordt op tijd op de hoogte gesteld.
Deurwaarder
Het is ook mogelijk dat de gemeentelijke deurwaarder bij u aanbelt. U moet dan direct het bedrag betalen.
Zorg er daarom voor dat u de belastingen op tijd betaalt. Zo voorkomt u onnodige kosten.
Kwijtschelding
Heeft u een laag inkomen of ontvangt u bijstand? Misschien komt u in aanmerking voor kwijtschelding. Op deze pagina leest u daar meer over.
Teruggave belasting
Het kan zijn dat u teveel betaalde voor uw beslastingaanslag. Bijvoorbeeld als u de aanslag heeft betaald en daarna verhuist. Het teveel betaalde bedrag betalen we terug op het rekeningnummer waar de betaling van afkomstig is. Wilt u een ander bankrekeningnummer voor de terugbetaling doorgeven? Dat doet u via de digitale belastingbalie.
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u?
Wij vragen altijd om uw Burgerservicenummer (BSN), achternaam, postcode, huisnummer, straatnaam, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Het kán zijn dat wij meer gegevens nodig hebben, omdat uw aanvraag of wijziging niet duidelijk of concreet genoeg is. Dan nemen wij telefonisch of per e-mail contact met u op.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om u te kunnen identificeren en om uw aanvraag of wijziging van een automatische incasso te verwerken.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw aanvraag of wijziging van een automatische incasso. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw aanvraag of wijziging ontvangen dit bericht en uw gegevens.