Trouwen of geregistreerd partnerschap
- U gaat trouwen of u wilt uw partnerschap registreren.
- Niet alle landen accepteren een geregistreerd partnerschap. Bent u van plan te verhuizen naar het het buitenland, informeer dan eerst bij de ambassade van het betreffende land of zij dit erkennen.
- Meld dit in de gemeente waar u de ceremonie houdt.
- Trouwt u in Ede, meld het dan digitaal of persoonlijk aan de balie. Let op! De balies zijn alleen nog open op afspraak. Een afspraak maken doet u via het digitale formulier. Dit moet tenminste twee weken en maximaal één jaar van te voren.
- Indien u niet in huis Kernhem trouwt, heeft u altijd een formulier 'akkoordverklaring (pdf, 107 KB)' nodig om uw huwelijksreservering te doen
- Regel direct de trouwlocatie, trouwambtenaar, datum en het tijdstip en het naamgebruik.
- Let op: zonder kopie legitimatiebewijs van de getuigen kunt u geen huwelijksreservering doen.
- Het is verplicht om zowel in het gemeentehuis als op andere trouwlocaties een mondkapje te dragen. Heeft u een zitplaats? Dan mag het mondkapje af.
Aangepaste voorwaarden door coronavirus
Huwelijken kunnen doorgaan, onder volgende voorwaarden:
- Gratis of administratief huwelijk in het gemeentehuis: Er mogen bij een gratis huwelijk maximaal 6 personen en bij een administratief huwelijk maximaal 10 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief het bruidspaar en de getuigen.
- Bij huwelijksvoltrekkingen in of buiten Huis Kernhem mogen inclusief het bruidspaar maximaal 30 personen aanwezig zijn (exclusief personeel, inclusief kinderen en ongeacht de gezinssamenstellingen). De getuigen en een eventuele fotograaf tellen hierbij dus ook mee. Iedereen moet een zitplaats hebben. Er kan en mag gelivestreamed worden naar andere gasten met uw eigen apparatuur. Wifi-codes zijn beschikbaar.
- Huwelijksvoltrekkingen op andere locaties kunnen ook doorgaan, ook in horecalocaties. Er mogen maximaal 30 personen (inclusief bruidspaar, getuigen en trouwambtenaar, exclusief personeel van de locatie) aanwezig zijn en iedereen moet zich houden aan de regel van 1,5 meter afstand. Vraag dit ook na bij uw trouwlocatie, want de beschikbare ruimte kan ook voor beperkingen zorgen. Voor of na de ceremonie is een receptie of feest niet mogelijk.
- Thuishuwelijken (binnen en in de tuin): het dringende advies is om thuis per dag niet meer dan 1 persoon uit te nodigen. Kinderen onder de 12 jaar en uw eigen huishouden tellen niet mee. Een bruiloft thuis houden is dus praktisch niet mogelijk.
- Buiten is het niet toegestaan om bij elkaar te zijn in groepen van meer dan 2 personen, uitgezonderd personen die samen op 1 woonadres wonen. De uitzondering van 30 personen geldt alleen voor de huwelijksvoltrekking zelf en niet voor een (spontane) samenkomst na afloop.
Gratis of administratief huwelijk/partnerschap
Gratis huwelijk of partnerschap
Een gratis huwelijk of partnerschap is eenvoudig. De ceremonie duurt maximaal 10 minuten en bestaat alleen uit het formele gedeelte van een huwelijksvoltrekking. Er is dus geen toespraak. Een gratis huwelijk/partnerschap kan alleen op maandag- en dinsdagochtend om 8:45 uur. De ceremonie vindt plaats in een kleine spreekkamer en is alleen voor het bruidspaar en getuigen. U meldt zich hiervoor via bovenstaande knop 'Voorgenomen huwelijk melden'.
Een administratief huwelijk of geregistreerd partnerschap
Een administratief huwelijk is een goedkope manier om te trouwen of een partnerschap te registreren. Dit gebeurt in een kleine spreekkamer op de afdeling Publiekszaken. Het huwelijk of partnerschap wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Publiekzaken en de ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Vanaf 1 januari kunt u zich hiervoor melden met bovenstaande knop 'Voorgenomen huwelijk melden'.
Wat moet u weten?
- U kunt maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag om 12:00 uur een administratief huwelijk laten voltrekken of een partnerschap registreren.
- De ceremonie duurt maximaal 15 minuten.
- U trouwt in een kleinere ruimte dan een trouwzaal, er kunnen maximaal 10 personen naar binnen (incl. bruidspaar en getuigen).
- De trouwambtenaar neemt van tevoren geen contact met u op en houdt geen persoonlijke toespraak.
- U kunt niet zelf de trouwambtenaar kiezen.
Trouwlocaties
Huis Kernhem is de trouwlocatie van de gemeente. Maar u kunt ook trouwen op de onderstaande locaties. Via de knop 'Voorgenomen huwelijk melden' vindt u informatie en foto's van alle trouwlocaties. Houd er rekening mee dat u dan wel moeten betalen voor de huur van de locatie.
- Kasteel Hoekelum, Bennekom
- Restaurant Buitenzorg, Ede
- Partyrestaurant De Veenderhoeve, De Klomp
- Parkhotel Hugo de Vries, Lunteren
- Het Uilenbos, Lunteren
- Klein Zwitserland Ede, Ede
Trouwt u liever op een andere locatie? Dan vult u de akkoordverklaring (pdf, 107 KB) in. De eigenaar van de locatie geeft dan aan dat hij of zij ermee akkoord is eenmalig een gemeentelijke trouwlocatie te zijn. Het ingevulde formulier stuurt u mee bij het melden van het voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Trouwambtenaren
Een trouwambtenaar sluit het huwelijk of geregistreerde partnerschap. In Ede is het mogelijk om te kiezen uit een aantal trouwambtenaren. Zij stellen zich voor via de knop 'voorgenomen huwelijk melden'. Let op: uw keuze is alleen een voorkeur. Als de door u gekozen trouwambtenaar op uw huwelijksdag niet kan, wijzen wij u een ander toe. Hierbij houden wij uiteraard rekening met uw eerdere voorkeur.
U kunt ook zelf een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) laten benoemen voor uw dag. Deze moet dan al wel (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn in een andere gemeente. Vul hiervoor het formulier (pdf, 78 KB) in en doe het verzoek minimaal zes weken voor uw trouwdag.
Kosten
Kosten trouwen of geregistreerd partnerschap | |
---|---|
Ma t/m vrij tussen 9:00 en 17:00 uur | € 477,55 |
Ma, di, do, vr om 12:00 uur (administratief) | € 142,80 |
Ma t/m vrij na 17:00 uur en op zaterdag | € 156,10 extra |
Benoeming eigen trouwambtenaar | € 128,85 |
Trouw- of partnerschapsboekje | € 18,55 |
Wijzigingen doorgeven of de dag annuleren
Wilt u de datum of tijd van de ceremonie wijzigen, of andere getuigen opgeven? Dat is gratis en kan op de volgende manieren:
- Stuur een brief en een kopie van uw legitimatiebewijs naar Gemeente Ede, afdeling Burgerzaken en Receptiebalies, Postbus 9022, 6710 HK Ede.
- Kom langs bij de balie Publiekszaken. Neem dan ook een geldig legitimatiebewijs mee.
- Vul het contactformulier op onze website in. Wilt u iets wijzigen en vindt uw huwelijk binnen twee weken plaats? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Annuleren van de datum
Wilt u de gereserveerde datum annuleren? Dan betaalt u een deel van de kosten voor die dag. Hoeveel dit is, hangt af van het moment van annuleren:
- Tot drie maanden van te voren: 10% van het totale bedrag;
- Tussen drie maanden en zes weken van te voren: 25% van het totale bedrag;
- Tussen zes weken en één week van te voren: 75% van het totale bedrag;
- Binnen één week van te voren: 100% van het totale bedrag.
Annuleren van een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan alleen schriftelijk.
De brief (samen met een kopie van uw legitimatiebewijs) kunt u sturen naar:
Gemeente Ede
Afdeling Burgerzaken en Receptiebalies
Postbus 9022
6710 HK Ede
Vermeld in de brief:
- de datum van het geplande huwelijk of geregistreerd partnerschap;
- uw naam;
- de naam van uw partner;
- het rekeningnummer waar wij de leges op kunnen terugstorten;
- de reden van de annulering.
Beperkte gemeenschap van goederen
U trouwt automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Dat geldt ook als u een geregistreerd partnerschap aan gaat. Dat betekent dat uw bezittingen of schulden van voor het huwelijk, van u alleen blijft. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Uw persoonsgegevens
Welke gegevens vragen wij van u voor trouwen of voor geregistreerd partnerschap en waarom vragen wij hierom?
Wij vragen altijd om uw naam, voornamen, geboortedatum, e-mailadres en telefoonnummer en eventueel uw burger service nummer.
Waarom vragen we deze gegevens?
Deze gegevens hebben wij nodig om op uw verzoek te reageren.
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
We gebruiken uw gegevens alleen voor de behandeling van uw verzoek. De medewerkers die betrokken zijn bij de afhandeling van uw verzoek ontvangen uw verzoek en uw gegevens.