Vervoer
- Kunt u niet zelfstandig naar buiten om boodschappen te doen, op bezoek te gaan of mee te doen aan een buurtactiviteit?
- Via de gemeente Ede kunt u mogelijk een passende oplossing vinden: van rolstoel en scootmobiel tot reizen met de Valleihopper.
Kunt u zich moeilijk verplaatsen en is zelfstandig de buurt ingaan dus lastig voor u? Dan kan een scootmobiel of ander hulpmiddel een oplossing zijn. U kunt bijvoorbeeld ook denken aan een handbike, een driewielfiets, een ligfiets of zijwielen voor volwassenen.
Aanvragen
- U vraagt een scootmobiel of ander vervoershulpmiddel bij ons aan op telefoonnummer 14 0318.
- Ook kunt u langskomen bij het Werkplein regio FoodValley.
- In beide gevallen maken we een afspraak met u voor een persoonlijk gesprek, om te kijken welke hulpvraag u heeft.
- Bent u opgenomen in een zorginstelling? Dan regelt de zorginstelling voor u een schootmobiel of andere vervoershulpmiddel. Deze wordt vergoed vanuit de WLZ.
- De oplossing voor uw hulpvraag kan een andere oplossing zijn dan een vervoershulpmiddel.
- Kijk voor meer informatie op de pagina Maatwerkgesprek.
Kosten
- Voor een scootmobiel of ander vervoershulpmiddel betaalt u een eigen bijdrage. Kijk voor meer informatie bij eigen bijdrage. De overige kosten worden betaald door de gemeente. Om u inzicht te geven in de kosten, kunt u de tarieven bekijken.
Twee aanbieders
Wij hebben met twee zorgaanbieders een contract afgesloten: Medipoint(Verwijst naar een externe website) en Kersten Hulpmiddelen(Verwijst naar een externe website). Heeft u, of uw huisgenoot, al een hulpmiddel vanuit de Wmo, dan levert dezelfde leverancier ook het volgende hulpmiddel. Heeft u, of uw huisgenoot, nog geen ander hulpmiddel vanuit de Wmo? Dan hangt het van uw adres af welke leverancier u krijgt. Via dit formulier(Verwijst naar een externe website) kunt u nagaan welke leverancier uw hulpmiddel levert.
Heeft u een sterke voorkeur voor Kersten Hulpmiddelen of Medipoint? Geef dit dan aan in het maatwerkgesprek. Wij houden hier dan rekening mee.
Is er al een leverancier bij u betrokken en bent u niet tevreden? Vanaf 1 januari 2024 kunt u overstappen als u dat wilt.
Automobiel is een vrijwillige vervoersservice voor en door inwoners. We werken met geselecteerde vrijwillige chauffeurs. Zij brengen oudere en minder mobiele inwoners vlot van deur tot deur. Doktersbezoeken, boodschappen doen of op visite gaan, zijn op deze manier binnen handbereik.
Hoe werkt het?
Word nu lid van Automobiel en ontvang gratis een jaar lidmaatschap! Daarna betaalt u € 15 per jaar. U kunt na aanmelding een jaar lang onbeperkt vervoer aanvragen. Hiervoor belt u naar het naar het landelijk servicepunt van Automobiel. Zij kijken of er een chauffeur beschikbaar is die u kan brengen en/of ophalen. U betaalt de chauffeur contant € 0,30 per km.
Aanmelden lidmaatschap
- Bel naar 088 700 41 00 of meld u online aan via Malkander(Verwijst naar een externe website).
- Vanaf het moment dat u zich aangemeld heeft, kunt u direct gebruik maken van de vervoersdienst.
Vervoer aanvragen
- Om vervoer aan te vragen, belt u naar het landelijk servicepunt van Automobiel via telefoonnummer 088 700 41 00.
- Servicepunt Automobiel kijkt of er een chauffeur beschikbaar is die u kan brengen en/of ophalen. Is er geen chauffeur beschikbaar zijn? Dan krijgt u dat direct bij uw aanvraag te horen.
- U krijgt de totaalprijs van de rit direct bij aanvraag te horen. Het bedrag rekent u contant met de chauffeur af.
Als u zich moeilijk kunt verplaatsen en zelf reizen in uw regio daarom lastig is, kunt u een Wmo-pas krijgen voor de Valleihopper (regiotaxi).
Kosten
U betaalt geen eigen bijdrage in het kader van de Wmo. Voor het aanmaken van de Wmo-pas betaalt u eenmalig € 7,50. Voor de Valleihopper geldt een opstaptarief en een tarief per gereisde kilometer. Meer informatie over die kosten vindt u op de website van de Valleihopper(Verwijst naar een externe website).
Aanvragen
- U vraagt de Wmo-pas Valleihopper bij ons aan op telefoonnummer 14 0318.
- Ook kunt u langskomen bij het Werkplein regio FoodValley.
- In beide gevallen maken we een afspraak met u voor een persoonlijk gesprek, om te kijken welke hulpvraag u heeft (meer informatie onder Zie ook/Maatwerkgesprek).
- De aanvraag duurt niet langer dan acht weken. We proberen deze periode zo kort mogelijk te houden.
- Na een positief besluit krijgt u de pas binnen twee weken thuisgestuurd via de post.
Hoe het werkt
- De Valleihopper rijdt van deur tot deur en op het moment dat u dat wenst.
- U kunt jaarlijks 2.500 kilometer reizen met korting.
- Een rit is maximaal 25 kilometer (enkele reis) en begint of eindigt binnen de Regio FoodValley.
- Kijk voor speciale bestemmingen op de website van Valleihopper.(Verwijst naar een externe website)
- De Valleihopper brengt u niet naar uw werk, opleiding of dagopvang.
- Krijgt u voor een bezoek aan het ziekenhuis geen vergoeding vanuit uw zorgverzekering? Dan kunt u daarvoor wel gebruikmaken van de Valleihopper.
Wij verwerken de volgende gegevens:
- Uw melding
- Datum van melding
- Uw naam
- Uw contactgegevens
Waarom vragen wij deze gegevens?
- Voor het onderzoeken van uw ondersteuningsvraag
- Om contact met u op te nemen
Hoe gaan wij om met uw gegevens?
Wij willen u goed ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat wij uw situatie goed kennen. Wij bewaren daarom uw persoonlijke en medische informatie in een digitaal dossier. Wij beschermen uw gegevens en houden ons aan de wet. Uw gegevens delen wij alleen met medewerkers die uw ondersteuningsvraag beoordelen. Met anderen delen wij uw gegevens alleen nadat u daar toestemming voor heeft gegeven. Daar maken we alleen een uitzondering op bij een onveilige situatie voor u of uw omgeving. U leest meer over uw privacy en rechten in onze privacyverklaring.
Zorg in natura of persoonsgebonden budget
Als u recht heeft op een hulpmiddel of ondersteuning vanuit de Wmo (bijvoorbeeld een rolstoel of begeleiding), dan kunt u kiezen hoe u die hulp wilt ontvangen. Dat kan als zorg in natura (wij regelen het voor u) of als persoonsgebonden budget (u regelt het zelf).