Woningaanpassing en hulpmiddelen

  • U heeft in huis moeite met bijvoorbeeld douchen of traplopen.
  • Een eenvoudig hulpmiddel of een kleine bouwkundige aanpassing kan het probleem vaak oplossen.
  • Veel van deze aanpassingen of oplossingen kunt u zelf kopen of regelen.
  • Als een eenvoudige aanpassing niet voldoende is, kunt u denken aan een andere (huur)woning. Omdat er wachttijden zijn voor huurwoningen, is het belangrijk dat u zich daarvoor op tijd inschrijft.
  • Soms kunt u ervoor kiezen een aanvraag te doen voor een maatwerkvoorziening Wmo via de gemeente Ede. Bijvoorbeeld voor een traplift. Maar ook voor een aanpassing van de badkamer of een verhuiskostenvergoeding.

Veel verbeteringen kunt u makkelijk zelf en snel (laten) doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  •  beugels aan de muur op verschillende plekken in uw huis
  •  een thermostaatkraan voor de douche of keuken
  •  een mengkraan met hendel
  •  een verhoogd toilet of toiletverhoger
  •  het aanpassen of verwijderen van drempels
  •  drempelhulp of opstap-tegel voor de douchebak
  •  douchekruk of -stoel
  •  gemaksartikelen voor in de keuken, zoals korflades

Deze hulpmiddelen zijn makkelijk zelf te verkrijgen en aan te brengen. Het is niet nodig hiervoor een maatwerkvoorzieing van de Wmo aan te vragen.

Is een eenvoudige verbetering aan uw woning niet meer voldoende? Dan denkt u misschien aan een andere (huur)woning. De wachttijd voor een andere geschikte huurwoning via een woningbouwvereniging kan oplopen tot 5 jaar of langer. Het is daarom belangrijk dat u zich op tijd inschrijft voor een andere woning.

Als het door de situatie dringend noodzakelijk is om te verhuizen, komt u misschien in aanmerking voor de regeling woonurgentie. Voor meer informatie en de voorwaarden kijkt u bij Woonurgentie.

Voor een woningaanpassing of hulpmiddel betaalt u een eigen bijdrage. Kijk voor meer informatie bij eigen bijdrage.

De overige kosten worden betaald door de gemeente. Om u inzicht te geven in de kosten, kunt u de tarieven bekijken.

  • Voor het aanvragen van een hulpmiddel of woningaanpassing belt u ons op telefoonnummer 14 0318. De consulenten Wmo zijn voor inhoudelijke vragen telefonisch bereikbaar van 9.00 tot 12.00 uur.
  • Ook kunt u langskomen bij het Werkplein regio FoodValley.
  • In beide gevallen maken we een afspraak met u voor een persoonlijk gesprek, om te kijken welke hulpvraag u heeft.
  • Pas als we uw aanvraag hebben goedgekeurd, kan de woningaanpassing beginnen of het hulpmiddel afgeleverd worden.
  • Omdat bij een aanpassing aan uw woning vaak veel komt kijken, kan de goedkeuring langer duren dan acht weken (de wettelijke termijn).
  • Kijk voor meer informatie op de pagina Maatwerkgesprek.

Bouwadvies

Mocht u advies nodig hebben over de (bouwkundig) beste oplossing voor uw woonprobleem, dan kunt u bij ons een gratis woonscan aanvragen.

Wij hebben met twee zorgaanbieders een contract afgesloten: Medipoint en Kersten Hulpmiddelen. Heeft u, of uw huisgenoot, al een hulpmiddel vanuit de Wmo, dan levert dezelfde leverancier ook het volgende hulpmiddel. Heeft u, of uw huisgenoot, nog geen ander hulpmiddel vanuit de Wmo? Dan hangt het van uw adres af welke leverancier u krijgt. Via dit formulier kunt u nagaan welke leverancier uw hulpmiddel levert.

Heeft u een sterke voorkeur voor Kersten Hulpmiddelen of Medipoint? Geef dit dan aan in het maatwerkgesprek. Wij houden hier dan rekening mee.

Is er al een leverancier bij u betrokken en bent u niet tevreden? Vanaf 1 januari 2024 kunt u overstappen als u dat wilt.

Een woningaanpassing of hulpmiddel is niet bedoeld voor:

  • Tijdelijke problemen (korter dan zes maanden) die u zelf kunt verhelpen met een tijdelijke oplossing. Of waarvoor u een hulpmiddel kunt lenen.
  • Eenvoudige oplossingen die u zelf kunt kopen. Lees hier meer over onder het kopje 'Zelf aanpassen'.

Voor een hoog/laagbed kunt u terecht bij thuiszorgwinkel Medipoint of uw zorgverzekeraar.

Bent u opgenomen in een zorginstelling? Dan regelt de zorginstelling voor u de hulpmiddelen die nodig zijn voor zorg en wonen. Deze worden vergoed vanuit de WLZ.

Wij verwerken de volgende gegevens:

  • Uw melding
  • Datum van melding
  • Uw naam
  • Uw contactgegevens

Waarom vragen wij deze gegevens?

  • Voor het onderzoeken van uw ondersteuningsvraag
  • Om contact met u op te nemen

Hoe gaan wij om met uw gegevens?

Wij willen u goed ondersteunen. Daarom is het belangrijk dat wij uw situatie goed kennen. Wij bewaren daarom uw persoonlijke en medische informatie in een digitaal dossier. Wij beschermen uw gegevens en houden ons aan de wet. Uw gegevens delen wij alleen met medewerkers die uw ondersteuningsvraag beoordelen. Met anderen delen wij uw gegevens alleen nadat u daar toestemming voor heeft gegeven. Daar maken we alleen een uitzondering op bij een onveilige situatie voor u of uw omgeving. U leest meer over uw privacy en rechten in onze privacyverklaring.